Autor: Fănuţa
LIŞMAN
Articol prezentat la Conferinţa Bursa: „Codul Insolvenței”
Desi
Legea 192/2006 defineşte medierea ca modalitate de soluţionare a conflictelor
pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terţe persoane specializate în calitate de mediator, în condiţii de
neutralitate, imparţialitate,
confidenţialitate şi având
liberul consimţământ al părţilor, în cele ce urmează vă propunem o altă
abordare, în special benefică mediului de business.
Vă propunem să priviţi medierea ca o
negociere facilitată de către o persoană neutră, de încredere - mediatorul, care acordă sprijin partenerilor de
afaceri în căutarea soluţiilor fie de ieşire din dificultate, fie pentru a
preveni dificultăţile preconizate, în condiţii de confidenţialitate și imparțialitate.
Potrivit
acestei abordări, putem sublinia câteva caracteristici ale medierii ce ar putea
să o facă aractivă pentru mediul de afaceri.
Medierea, ca negociere
Intr-o
negociere, atât debitorul cât şi creditorul, intră în mod voluntar. Cu alte
cuvinte, vorbim de o autodeterminare a părţilor.
Atunci
când celelalte metode de soluţionare a situaţiilor dificile eşuează, se va
putea apela la o negociere asitată, respectiv la mediere. În mediere, ca şi în
negociere, părţile pot fi multiple, în special în situaţiile în care putem
vorbi de o interdependenţă între părţi, spre exemplu când un debitor depinde la
rândul său de un altul şi tot aşa.
Negocierea, facilitată
În
mediere, părţile primesc sprijin din partea mediatorului care facilitează
negocierea dintre ele, le asistă şi le acordă sprijin în generearea soluţiilor
şi alegerea celei/celor mai bune dintre ele, în cunoştinţă de cauză, după o
informare şi o analiză specializată, după caz. Astfel, atunci când apar
dificultăţi, înainte de identificarea
tipurilor de soluţii prin care toate părţile implicate să-şi realizeze
cât mai bine interesul, în cadrul medierii părţile pot apela şi la experţi din
diferite domenii de activitate.
Medierea, măsură de
prevenire
Desi
adesea se vorbeşte despre mediere ca
alternativă la instanţă, astăzi vă propunem să vedeţi medierea ca metodă de
prevenire şi nu doar a instanţei.
Medierea
îşi poate avea utilitatea chiar înainte
de intrarea în dificultate a unui debitor şi, implicit a partenerilor săi
de business. Spre exemplu, un manager diligent care, potrivit analizelor
efectuate, prevede posibilitatea de a intra in dificultate de efectuare a
plăţilor poate apela la procedura medierii şi o poate declanşa prin invitarea
la negociere a acelor parteneri faţă de care sau împreună cu care ar putea
preveni intrarea în dificultate, putând fi prevenită astfel chiar insolvenţa.
Medierea
poate interveni şi în prevenirea unui
conflict, cu costuri mult reduse faţă de momentele ulterioare declanşării
conflictului. În această etapă, a unor dispute latente, şansele de dialog şi de
salvgardare a relaţiilor de afaceri sunt cu mult mai mari.
În
final abia, medierea poate preveni şi un
litigiu, atunci când apelarea la instanţă devine iminentă, când celalte
metode de soliţionare amiabilă au eşuat. În ipoteza în care litigiul este
declanşat, se află pe rolul instanţei de judecată, se poate apela la mediere
insă costurile, de toate tipurile, sunt deja mai mari, cu toate că legiuitorul
acordă în prezent facilităţi în
situaţiile în care litigiul se stinge amiabil şi avem în vedere restituirea
taxelor de timbru ce au fost plătite la depunerea cererii.
Mediatorul, un facilitator
Facilitator
al negocierii dintre părţi, mediatorul asistă negocierea acestora, le acordă
tot sprijinul în identificarea dificultăţilor, prezente sau viitoare, le
sprijină în generarea de opţiuni şi în alegerea celei mai bune soluţii, în cunoştinţă de cauză,
într-un proces structurat, transparent, într-un climat de încredere, în
condiţii de confidenţialitate.
Mediatorul
este un facilitator. El nu poate impune soluţiile însă poate fi (de regulă
este) un cunoscător al domeniului în care se mediază, pentru a acorda un
sprijin real părţilor implicate.
Medierea, factor de
echilibru pentru un mediu de afaceri mai sigur
În
multe din situaţiile în care un debitor aflat în dificultate intră într-o
negociere directă şi se află într-un dezechilibru evident, medierea ar putea fi
o soluţie viabilă în condiţiile în care mediatorul poate fi un factor de
echilibru.
Potrivit
reglementărilor în vigoare, medierea este una facilitativă. Se încearcă, în
mediul de business în special, acreditarea ideii că ar fi de preferat ca
medierea să fie una evaluativă, în care mediatorul este chiar un specialist al
domeniului şi poate da sfaturi pertinente părţilor în procedura de mediere.
Intervenind, ca mediator, în numeroase cauze din cele mai diverse domenii de
activitate, am mari îndoieli că medierea evaluativă ar putea avea succes în
România. În mediere adesea părţile solicită opinia mediatorului, în special
cand gradul de încredere în mediator este unul ridicat. Paradoxal însă, atunci
când mediatorul exprimă o opinie, chiar dacă este şi a unor specialişti
recunoscuţi (conform legislaţiei actuale mediatorul poate face acest lucru in
cauzele cu minori), încrederea în mediator scade drastic, uneori se pierde
total şi de regulă din partea celui care posibil să fi fost defavorizat de
opinia exprimată şi astfel scad drastic şansele de a se găsi soluţii viabile,
favorabile tuturor părţilor.
Prin
urmare, în ce ne priveşte, apreciem că este de preferat ca mediatorul să fie un
profesionist al domeniului ca să poată gestiona medierea în domeniul cerut, dar
să rămână un facilitator pe durata întregului proces, păstrând astfel un climat
de încredere, poziţie de pe care poate avea o mai mare rază de acţiune,
utilizând tehnici specifice de comunicare şi negociere, facilitând astfel
identificarea acelor soluţii reciproc
avantajoase pentru părţi. În numeroase cazuri, în special în cauzele
dintre profesionişti, impactul mediatorului poate fi foarte mare încă din etapa
de pregătire a medierii, existând şanse reale ca părţile să-şi finalizeze
singure negocierile, evitând astfel costuri substanţiale.
Medierea în insolvenţă
Faţă
de procedurile pe care le putem aprecia ca amiabile şi premergătoare în
procedura de insolvenţă, mandatul ad-hoc ori concordatul preventiv, medierea
este o procedură flexibilă, fără restricţii şi fără alte formalităţi impuse de
lege, ce poate fi abordată inclusiv în cadrul acestor proceduri, mediatorul
putând fi un sprijin fie pentru mandatarul ad-hoc fie pentru conciliator.
Totodată,
medierea poate fi abordată în mod independent în orice moment al procedurii de
insolvenţă, putând contribui la succesul procedurii, fie că este vorba de
salvarea afacerii debitorului şi reluarea businessului şi relaţiilor
contractuale, fie că este vorba numai de maximizarea patrimoniului şi
acoperirea crenţelor, pentru creditori.
În loc de concluzii
Medierea,
privită ca negociere facilitată/asistată, procedură flexibilă
fiind, va putea căpăta încrederea profesioniştilor, acceptând totodată faptul
că medierea nu poate fi un panaceu universal, în măsura în care şi mediatorul
va putea fi privit ca un sprijin nu doar pentru partenerii de afaceri ci şi pentru
profesioniştii implicaţi, chemaţi să aplice procedurile impuse de lege,
conlucrând astfel în echipe inter-disciplinare, spre beneficiul părţilor
implicate, contribuind astfel şi la îmbunătăţirea mediului de afaceri.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Puteți solicita informații sau vă puteți programa pentru o primă ședință de informare.
În cel mai scurt timp posibil vă vom răspunde.
În acest sens, vă rugăm să ne furnizați următoarele date:
1. Nume, prenume
2. Telefon – pentru a fi contactat in vederea programării
3. Tip de litigiu/ conflict
4. În ce parte a zilei puteți fi programat/ă.